Zwerfafval

Opdrachtgever:

De opdrachtgever was onze school (MML).

Opdracht:

We moesten een prullenbak ontwerpen die 1 opening heeft, dat je er zin in hebt om er iets in te gooien, je kan de vuilniszakken makkelijk vervangen en het moet bij de omgeving passen.

1 opening: de prullenbak moet 1 opening hebben zodat je makkelijk je afval kan weggooien zonder dat je heel lang bezig bent voordat je weet waar je het weg moet gooien.

Zin om er iets in te gooien: je moet gemotiveerd zijn om er afval in te gooien want anders laat je nog steeds liggen.

Hij moet makkelijk schoon gemaakt worden: De prullenbak moet makkelijk open en dicht kunnen zodat de vuilniszak makkelijk vervangen kan worden zodat de conciërge er niet te lang over doet om de vuilniszakken te vervangen.

Vooronderzoek:

We moesten eerst een vooronderzoek doen voordat we begonnen met brainstormen en ontwerpen. Voor het vooronderzoek moesten we twee opdrachten doen.

1. Hier moesten we vragen beantwoorden over afval in de school. Dit waren de vragen + antwoord:

Welk afval word het meest weggegooid?

Vooral blikjes van het drinken, plastic zakjes en etensrestjes zoals klokhuizen🍏 en bananenschillen🍌.

Waar word het meeste afval weggegooid?

Het afval word vooral in de kantine weggegooid omdat daar de meeste kinderen zijn in de pauze dus is daar ook het meeste afval.

Wanneer word het meeste afval weggegooid?

Het meeste afval word in de pauze weggegooid want dan is iedereen aan het eten en heeft dan dus afval.

2. Hier moesten we onderzoeken welke manieren om afval te scheiden er al zijn. Dit waren de vragen:

Methodes afval scheiden:

Verschillende bakken neer zetten zodat je het wel moet scheiden omdat je anders een boete kan krijgen.

Technische oplossingen:

Al het afval wordt omgesmolten naar andere producten zodat het opnieuw kan gebruikt worden.

Ideeën:

We hadden meerdere ideeën:

Basketbal net: je kon het afval in het net gooien alsof je basketbal en daarna valt het in de prullenbak. We hebben dit idee uiteindelijk niet gedaan want je kunt heel makkelijk missen en we bang waren dat je het daarna niet meer opruimt.

Puntensysteem: als je er iets in gooit dan ziet de light sensor dat en dan zorgt hij dat je een bepaald aantal punten krijgt tussen de 1 en 5. Elke punt is dan 1 cent waard en met dat geld kan je dan wat kopen bij de kantine. dit idee hebben wij gedaan omdat je dan bent gemotiveerd omdat je er dan voor wordt beloond (met geld). 

Vangnet: dit is een net die wij hebben gedaan waar je dan tegen aan kan gooien en dan valt het er via het net in. Dit hebben wij gedaan zodat je een beetje kan gooien.

Kleuren: we hebben kleuren gedaan die je goed kan zien aan de kleur wat waar moet. Dit hebben we gedaan zodat je makkelijk ziet waar wat moet en dat schilt tijd.

Slooten: we hebben op elke deur een slot zodat je hem kan openen en dan kan je heel makkelijk de vuilniszak vervangen. Dit hebben wij gedaan omdat het handig is voor de conciërge.

Haakjes: aan de binnen kant van elk vak in de prullenbak zitten drie haakjes aan die haakjes kan je de vuilniszak ophangen. Dit idee hebben wij gedaan omdat anders de vuilniszak naar beneden zou vallen en dat is niet heel handig.

Definitief ontwerp:

Microbit: (puntensysteem)      Net met houder voor in de prul:          Kleuren:                     Slot:                                 Haakjes:

Samenwerking:

De samenwerking ging niet erg goed als je bijvoorbeeld een taak kreeg gebeurde hij niet waardoor een tijdje later iemand anders hem nog steeds moest doen. Ook ging het erg langzaam waardoor we op het eind een beetje tijdsnood kregen. Voor de rest is het wel erg goed gegaan en gelukkig kwam het op het eind allemaal af.

Maak jouw eigen website met JouwWeb